Köpvillkor

 

Observera att köpvillkoren nedan gäller köp via vår webbutik. För köp i vår butik på Ersboda i Umeå gäller delvis andra villkor.

För att köpa en produkt i vår webshop måste du vara 18 år eller äldre. Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning. Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid. I de fall priset på en produkt är uppenbart felaktigt så kan detta tvinga oss att häva köpet och återbetala eventuella inbetalade pengar. 


Vi reserverar oss för skrivfel i produktinformation, slutförsäljning samt leverantörers prishöjningar. Notera att färgåtergivning på bilder i webshop, annonser och kataloger inte exakt stämmer överrens med verkligheten. Hur färgen återges beror delvis på typ av bildskärm & bildskärmsinställningar. Även foto- och trycktekniska faktorer har inverkan på hur bilder upplevs.

De bilder som publiceras på hemsidan har olika rättighetsinnehavare och för användning av dessa bilder i andra sammanhang krävs att du kontaktar rättighetsinnehavaren.

Alla möbler levereras omonterade då inget annat anges. För att få exakt leveranstid samt aktuell lagerstatus på din vara ber vi att kontakta oss via telefon eller mail. Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

 

Priser

I alla angivna priser ingår moms med 25%.

 

Leveransvillkor

Vi ser till att ordna med leverans så fort som möjligt om inget annat är överrenskommet. De varor som finns på vårt lager levereras omgående från oss med en leveranstid till dig på 5-10 arbetsdagar. Kör vi ut lagervaran med egna bilar kan leveranstiden variera från 1-10 veckor. Vid hög orderingång kan slutförsäljning ske med längre leveranstider som följd.

Alla beställningsvaror beställs efter dina önskemål med leveranstider som varierar från leverantör till leverantör.

Om du beställer flera olika varor med olika lång leveranstid kommer leverans att ske då samtliga varor har ankommit till vårt lager. Dessa varor skickas i en och samma sändning. Om du önskar delleverans av dina varor, eller närmare infomation angående leveranstider & lagerstatus, vänligen kontakta oss på telefon 090-717 600, eller via mail: umea@svenskahem.se

 

Hämta varor

Du kan alltid välja att hämta dina varor själv på vårt lager på Bruksvägen 15, Umeå (samma adress som vår butik). Så fort varorna har kommit till vårt lager kontaktar vi er via telefon eller mail. Hämtning av varor kan ske när butiken har öppet.

Svenska Hem Umeå tillhandahåller gratis utlåning av släp till alla kunder. Boka släp på tfn. 090-717 600.

 

Leverans inom Umeå

Större försändelser levereras med våra egna lastbilar. Leverans sker efter att vi har avtalat tid (tidsintervall om två timmar) med dig och sker måndag - fredag någon gång mellan 10:15 och 17:30.

Montering, uppackning, inbärning och bortforsling av emballage ingår ej. Vill du ha hjälp även med detta ber vi vänligen dig kontakta oss.

 

Leverans till övriga Sverige

Mindre försändelser skickas som postpaket och hämtas ut på ditt närmaste utlämningsställe efter att en avi har skickats till dig.

Större försändelser skickas med fraktbolag och levereras till din dörr/trappuppgång. Leveransbolaget kan ej bistå med bärhjälp. Leveransavisering sker i detta fall av fraktbolaget och du bokar själv dag för utkörning med dem efter leveransavisering. Exakt klockslag för utkörning går ej att påverka. 

Vi på Svenska Hem Umeå har ej möjlighet att påverka utkörningstider/datum.

Vid större ordrar eller om leveranser kan samordnas kör vi i vissa fall ut även större försändelser med egna bilar. I vissa fall kan även leverans komma att ske direkt ifrån någon av våra leverantörer. Om du undrar hur leveransstatus ser ut för just din order, vänligen kontakta oss på telefon 090-71 76 00, eller mail: umea@svenskahem.se

Vi på Svenska Hem Umeå förbehåller hos rätten att välja lämpligt leveranssätt.

 

Fraktkostnader

Den normala fraktkostnaden i Sverige är 395:-. Många produkter leverar vi dock helt fraktfritt. Fraktkostnaden syns i kassan.

 

Montering

Varor som beställs i webshopen levereras omonterade då inget annat anges. Då leverans sker med våra egna bilar finns möjlighet att få dina varor monterade, mot en kostnad. Vill du ha hjälp med montering ber vi dig kontakta oss på telefon eller mail för prisuppgift.

 

Personuppgifter samt sekretesspolicy

De person- och kontaktuppgifter du lämnar till oss i samband med köp kommer att hanteras i enlighet med PUL (Svenska personuppgiftslagen). När du gör en beställning hos oss ger du ditt godkännande om att vi använder och lagrar dina uppgifter i vårt datasystem för att kunna utföra och fullfölja våra åtaganden gentemot dig som kund.

 

Transportskada

Eftersom transportskador kan gällla både synliga och dolda skador är det viktigt att du avemballerar och inspekterar dina varor noggrant. Gör detta direkt när du tagit emot varan och var noga med att notera synliga skador på emballage och även titta inuti kartonger och förpackningar.

Om transporten av dina varor har skötts av transportbolag ber vi dig anmäla detta inom 4 dagar. Du gör först en anmälan till transportbolaget, sedan till oss på telefon 090-71 76 00 eller via mail till umea@svenskahem.se. Observera att en notering av yttre skada måste noteras på fraktbolagets fraktsedel i samband med att leverans och kvittens sker. Var noga med att spara fraktsedlar och ha dem tillgängliga vid skadeanmälan.

Om transporten av varan har skötts av oss ber vi er tillämpa samma tillvägagångssätt som ovan, med skillnaden att skadeanmälan endast görs till oss.

Du får inte använda den skadade produkten och var noga med att behålla orginalemballage. Vi ser gärna att du kompletterar din skadeanmälan med fotografier som kan skickas till oss (mail: umea@svenskahem.se), för att vi på ett bättre sätt ska kunna hjälpa dig om skada uppstår.

 

Reklamation

Enligt konsumentköplagen har du 3 års reklamationsrätt, och omfattar "ursprungsfel" på din vara. En anmälan av reklamationsanmälan skall vara gjord till oss inom rimlig tid innan felet upptäckts. Då vi har mottagit ett giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpning av problemet.

 

Ångerrätt

Vid köp i vår webbutik gäller regler angående ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. En vara kan returneras till oss inom 14 dagar efter att du har mottagit varan, och du har meddelat oss att du vill utnyttja ångerrätten. Du får hela köpesumman tillbaka, men får själv betala returfraktkostnaden. En returnerad vara måste vara oanvänd samt ligga i orginalförpackning. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, senast inom 30 dagar, efter det att vi har godkänt returen. Vi ber dig att kontakta oss innan du returnerar din vara.

Observera att ångerrätten inte gäller fullt ut då varan är specialanpassad till just dig, exempelvis en soffa som är beställd i ett specifikt tyg och färg.

 

Avbeställning av order

Avbeställning av en order kan ske mot en debitering av 20-100% av varornas värde, beroende på typ av vara och tidpunkt för avbeställning.

 

Bytesrätt

Vid köp av lagervaror kan du lämna tillbaka varan och välja en annan liknande vara inom 14 dagar från det att du mottagit din leverans. Vid byte av varor står du själv för returkostnaden. Förutsättningen för ett byte av varan är att den är oanvänd och ligger i obruten originalförpackning. Om du önskar att byta din vara ber vi dig kontakta oss innan varan skickas tillbaka.

Notera att bytesrätt ej gäller för beställningsvaror och varor som är specialanpassade till just dig (exempelvis en stol i ett specifikt träslag och ett specifikt tyg.

 

Företagsinformation

Namn: Ditt Andra Hem AB
Adress: Bruksvägen 15, 906 21 Umeå
Telefonnummer: 090-717 600
Mail: umea@svenskahem.se
Organisationsnummer: 556850-4160
Bankgiro: 765-9089